A technika cserbenhagyta a tehetség megmentette

Az Aston Martin alacsony végsebessége és gyenge első tapadása miatt Fernando Alonsónak gyakran kellett improvizálnia az előzéseknél, mivel a DRS nem jelentett előnyt számára.

Alonso 2023-ban remekül kezdett az Aston Martinnal: az első nyolc futamból hat dobogót szerzett és harmadik volt az összetettben. Azóta viszont visszaesett a teljesítmény.

2025-ös szezon kilencedik versenyén a Spanyol Nagydíjon szerezte első idei pontját míg csapattársa, Lance Stroll addig csak 14 pontot hozott – azokat is az első két hétvégén.

Csapat technikai részlegét már tavaly megrázta néhány személycsere, az új AMR25 pedig gyengén kezdett.

A versenytempóval különösen sok a gond. Bár Stroll rendszerint gyenge időmérőt fut, vasárnap javít a helyezésén – ez részben elfedi az autó gyengeségeit. Imolában viszont, amikor végre bejutott a top 10-be szombaton, a futamot csak 15.-ként zárta.

Alonso háromszor jutott be a Q3-ba, de összesen csak két pontot szerzett – ezek közül is egy Max Verstappen büntetése miatt lett meg. A legutóbbi három futamon különösen látványosan, szokatlan helyeken tudott előzni – mivel egyenesben nem volt esélye.

Nincs meg a végsebesség, így DRS-sel sem tudtam előzni.

Minden manőverem kívülről jött, nem a szokásos pontokon, de ki kellett találnom valamit – mondta Alonso Barcelonában. Imolában például három előzést is a hetes kanyarban hajtott végre a futam végén.

Szerinte javítani kell a végsebességen és a gumikezelésen, mert most az autó jobban működik szombaton, mint vasárnap.

Azt is hozzátette, hogy ha újrakezdhetnék a hétvégét, máshogy állítanák be az autót.

Alonso hajlamos felnagyítani saját szerepét az eredményekben, de most ő és a csapatvezető Mike Krack is egyetértettek: az autó egyensúlya nem jó, túl alulkormányzott.

Ez egyébként gyakori Barcelonához hasonló pályákon, ahol a hátsó tengely védelme érdekében direkt ilyen beállítást használnak – de most talán túlzásba estek. Alonso szerint viszont nem ez a fő gond.

AMR25 még az előző mérnökcsapat munkája, az első komoly fejlesztések (új padlólemez, aerodinamikai módosítások) csak nemrég kerültek a pályára Imolában.

Bár ezek nem hoztak látványos időjavulást, a csapat szerint fontos lépést jelentenek a hosszú távú fejlődésben.

Autó fő problémája továbbra is az első rész instabilitása, a hátsó gumik gyors elhasználódása és az aerodinamikai hatékonyság hiánya.

Az alacsony végsebesség és a rossz gumikezelés külön-külön is gond, de együtt végzetesek a versenyen. A leszorítóerő csökkentésével gyorsabb lenne az autó az egyenesekben, de ez tovább rontaná a gumikezelést.

Krack szerint az időmérő és a verseny közötti teljesítménykülönbség azért is ilyen nagy, mert szombaton új gumik elfedik az autó gyengeségeit.

Ahogy viszont kopnak, ezek egyre jobban kijönnek, és emiatt szakadozik szét a mezőny verseny közben.

Az Aston ráadásul „lesikálta” a versenyre szánt gumijait: rövid etapokra használták őket szabadedzéseken, hogy felmelegítsék, majd lehűtsék – így megváltoztatva a gumik szerkezetét. Ez nem feltétlenül javítja közvetlenül a tapadást, de csökkentheti a szemcsésedést és a kopást.

A gumikezelés specialistája Macuzaki Dzsun már régóta a csapattal van és több trükk is az ő nevéhez fűződik – például a 2013-as Pirelli gumik ellenkező irányú felszerelése.

Nem valószínű, hogy a gumikezelés a fő probléma – inkább az autó alapdizájnja, mind mechanikailag, mind aerodinamikailag.

Alonso így zárta: „Szerintem már kezdjük érteni, mi a baj...”

A bejegyzés trackback címe:

https://f1rajongo.blog.hu/api/trackback/id/tr6618881812

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

f1 rajongó

Friss topikok


 

süti beállítások módosítása